Przemysław Gintrowski
Przemysław Gintrowski debiutował w 1976 roku na przeglądzie w warszawskiej Riwierze piosenką „Epitafium dla Sergiusza Jesienina”. Niedługo później, w 1979 roku, wspólnie z Jackiem Kaczmarskim i Zbigniewem Łapińskim stworzyli trio i przygotowali program poetycki „Mury”. Tytułowa piosenka programu, oparta na utworze katalońskiego barda Lluisa Llacha – stała się nieformalnym hymnem „Solidarności” i symbolem walki z reżimem. W 1980 roku powstał kolejny wspólny program tria – „Raj”. W 1981 roku z Jackiem Kaczmarskim otrzymał II nagrodę w konkursie kabaretowym za „Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego” w Opolu, a także nagrodę na wrocławskim Przeglądzie Piosenki Aktorskiej. W październiku tegoż roku centrala związkowa CFDT zaprosiła bardów polskiej antykomunistycznej opozycji do Francji na tournee. Gintrowski i Łapiński wrócili do Polski, by odwołać koncerty (tournee po Francji przedłużało się – ich występy cieszyły się ogromną popularnością), ale nie zdołali już dołączyć do Kaczmarskiego. Odmówiono im paszportów, a stan wojenny wprowadzony w Polsce 13 grudnia 1981 na długo rozdzielił artystów.
W tymże stanie wojennym Przemysław Gintrowski rozpoczął samodzielną działalność artystyczną w tzw. „drugim obiegu kulturalnym”. Koncertował głównie w domach, a także między innymi w pomieszczeniach Muzeum Archidiecezji. Publiczność masowa poznała go jako autora muzyki do filmu „Matka Królów”, oraz muzyki do serialu Stanisława Barei „Zmiennicy”. Jest też twórcą muzyki do licznych filmów i spektakli teatralnych. Współcześnie kojarzony głównie z „Kołysanką” do filmu „Tato”. W czasie nagrywania muzyki do filmu „Matka królów” nielegalnie udało mu się nagrać w studiu państwowej telewizji płytę „Pamiątki”, wydaną później przez drugoobiegowe wydawnictwa. Z kolei w studio nagraniowym Akademii Muzycznej w Warszawie, przy pomocy Jacka Szymańskiego, nagrany został program „Raport z oblężonego miasta”, w którym znalazły się piosenki do tekstów między innymi Zbigniewa Herberta i Tomasza Jastruna. Gintrowski w przejmujący sposób interpretował teksty „Księcia Poetów”, czyli Zbigniewa Herberta, który w swoisty sposób stał się nieformalnym „tekściarzem” barda. Mimo to, w latach 80 przygotował przy współpracy z Jerzym Czechem program „Kamienie” opowiadający losy postaci historycznych. Ten recital wykonywany był przez Gintrowskiego z parateatralną ruchomą scenografią.
Po powrocie Jacka Kaczmarskiego z przymusowej emigracji, trio, które zostało na nowo wskrzeszone nagrało w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku program „Mury w Muzeum Raju” – wybór najaktualniejszych piosenek sprzed lat. W 1993 roku trio zrealizowało nowy autorski program, dotykający egzystencjalnych problemów jednostek ludzkich: „Wojna postu z karnawałem”. Po koncertach i wspólnym tournee trio znów przerwało współpracę.
W ramach obchodzenia Roku Herberta wydana została płyta „Tren”zawierająca nowe utwory z tekstami Zbigniewa Herberta. W 2009 roku ukazał się kolejny program „Kanapka z człowiekiem i trzy zapomniane piosenki”, na którym podobnie jak w przypadku „Trenu” Przemysław Gintrowski wystąpił przy akompaniamencie orkiestry symfonicznej. Na płycie znalazły się nie tylko znane i cenione utwory z dotychczasowej twórczości, premierowe „Zapałki” oraz trzy nieco zapomniane piosenki. Album zamyka „I’m Your Man”, który miał być zapowiedzią kolejnego projektu. Ostatni koncert Przemysława Gintrowskiego odbył się 1 marca 2012 w Centrum Edukacyjnym IPN „Przystanek historia” w ramach obchodów Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych.
Dyskografia:
Psalmy (1978)
Requiem (1979)
Mury (1980)
Pamiątki (1983)
Live (1985)
Raport z oblężonego miasta (1990)
Nie chcemy uciekać (1990)
Raj (1991)
Muzeum (1991)
Mury w Muzeum Raju (1991)
Kamienie (1991)
Wojna postu z karnawałem (1993)
Odpowiedź (2000)
Pokolenie (2003)
Tren (2008)
Kanapka z człowiekiem i trzy zapomniane piosenki (2009)