Centralny Port komunikacyjny: Transport cargo
[ Centralny Port Komunikacyjny ]
[ Dlaczego nie Okęcie? ] [ Cargo ] [ Koleje ] [ Koncepcja ] [ Koszt CPK ]
[ Likwidacja lotnisk regionalnych] [ Megalomania ]
Położenie Polski jest strategiczne dla międzynarodowych połączeń transportowych. Powinniśmy wykorzystać to jak najlepiej z zyskiem dla naszej gospodarki. Granice Polski stanowią wschodnią granicę Unii Europejskiej, Polska stanowi początkowy i końcowy przystanek na Nowym Jedwabnym Szlaku.
Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko loty pasażerskie, ale też transport towarów. Obecnie ponad 60% lotniczego cargo do Polski jest oclone w Niemczech, ponieważ to w tym państwie towary przekraczają granicę Unii Europejskiej. Oznacza to ogromne wpływy do budżetu państwa niemieckiego.
Jeżeli w Polsce powstanie duży hub lotniczy, który będzie w stanie przyjmować też więcej ładunków cargo to oznacza większe wpływy z cła do polskiego budżetu. Również lotniska regionalne, które odciążone będą od transportu pasażerskiego mogą też zwiększyć przyjmowanie towarów. Lotnisko Okęcie mogłoby zwiększyć przyjmowanie 110 tysięcy ton towarów rocznie do 400-500 tysięcy.
Według raportu firmy EY przesunięcie obsługi tych towarów do Polski w perspektywie 30 oznacza 200 miliardów złotych więcej w polskim budżecie z tytułu cła i podatku VAT. Wedłu tego raportu „Dzisiaj Polska nie wykorzystuje gigantycznego potencjału, jaki tkwi w lotniczym cargo. Lotnisko Chopina w Warszawie obsługuje dziś mniej niż 1% europejskiego cargo lotniczego. […] Jak prognozuje IATA, CPK w krótkim czasie może zdobyć nawet 20% udziału w tym segmencie rynku w Europie Środkowo-Zachodniej.”