Czy Centralny Port Komunikacyjny to megalomania?

[ Centralny Port Komunikacyjny ]

[ Dlaczego nie Okęcie? ] [ Cargo ] [ Koleje ] [ Koncepcja ] [ Koszt CPK ]
[ Likwidacja lotnisk regionalnych] [ Megalomania ]

Według planów, w pierwszym etapie inwenstycji, do 2035 roku Centralny Port Komunikacyjny ma obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Stanowi to niecałe dwa razy więcej niż maksymalna przepustowość lotniska Warszawa-Okęcie, czyli 21 milionów. Oznacza to, że do 2035 roku ruch lotniczy w Polsce musi wzrosnąć jedynie o 3%, aby CPK już w 2035 roku wymagał dalszej rozbudowy.

Gdyby lotnisko CPK obsłużyło 40 milionów pasażerów w 2023 roku to znalazłoby się na 9 miejscu wśród największych lotnisk Europy. To rzeczywiście byłoby największa tego typu inwestycja w regionie Europy Wschodniej, ale w całej Europie to jedynie średniej wielkości lotnisko. Obecnie Okęcie jest 32 lotniskiem w Europie pod względem ruchu, a Polska jest 7 największym krajem pod względem liczby ludności w Europie.

W 2023 roku 10 największych europejskich portów lotniczych obsłużyło 572 miliony pasażerów:

London Heathrow – 79,3 mln
Stambuł – 76,2 mln
Paryż – 67,4 mln
Amsterdam – 61,9 mln
Madryt – 60,2 mln
Frankfurt – 59,4 mln
Barcelona – 49,9 mln
London Gatwick – 40,9 mln
Rzym Fiumicino – 40,1 mln
Monachium – 37,0 mln

Mimo, że pandemia Covid-19 zahamowała ruch pasażerski na świecie, to szybko wraca do stanu sprzed 2020 roku. W trzecim kwartale 2023 roku ruch pasażerski na na europejskich lotniskach był już tylko 3,1% mniejszy niż przed pandemią.

W 2023 roku polskie lotniska obsłużyły ponad 50 milionów pasażerów. Niemal wszystkie lotniska biły co miesiąc rekord obsłużonych pasażerów. Największy wzrost odnotował największy z polskich portów regionalnych – Kraków, który obsłużył ponad 9,4 mln pasażerów. Więcej niż w 2019 roku, przed pandemią. Następny rok zapowiada kolejne rekordy.

Lotniska w centralnej Polsce – Warszawa, Modlin, Radom i Łódź celują w 2024 roku w liczbę 25 milionów pasażerów. Dla porównania – Wiedeń (w czterokrotnie mniejszym kraju) obsłużył w minionym roku blisko 30 mln. W 2024 roku ruch lotniczy w Polsce ma sięgnąć 50 mln, a w 2035 roku 85 mln. Oznacza to, że Centralny Port Komunikacyjny będzie obsługiwać zaledwie 47% ruchu pasażerskiego w Polsce. Reszta będzie obsługiwana przez lotniska regionalne.

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko ruch pasażerski, ale też ruch cargo. Obecnie Polska odpowiada za 1% ruchu towarowego w UE. Co ciekawe 62% cargo lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej obsługują Niemcy i to właśnie tam towary są oclone i opodatkowane. Do Niemiec trafiają więc ogromne zyski z podatków. Centralny Port Komunikacyjny obsługujący znaczną ilość ruchu cargo oznacza ogromne wpływy do budżetu państwa polskiego.

Tak duże lotniska powstawały też w dość szybkim czasie. Przykładowo lotnisko w Stambule, mające ruch lotniczy na poziomie 90 milionów pasażerów powstało w cztery lata.