Czy budowa CPK oznacza likwidację lotnisk regionalnych?
[ Centralny Port Komunikacyjny ]
[ Dlaczego nie Okęcie? ] [ Cargo ] [ Koleje ] [ Koncepcja ] [ Koszt CPK ]
[ Likwidacja lotnisk regionalnych] [ Megalomania ]
W Polsce jest 15 lotnisk: Lotnisko Chopina, Warszaw/Modlin, Warszawa-Radom, Kraków-Balice, Gdańsk im. Lecha Wałęsy, Katowice-Pyrzowice, Wrocław-Strachowice, Poznań-Ławica, Rzeszów-Jasionka, Szczecin-Goleniów, Olsztyn-Mazury, Zielona Góra-Babimost, a także porty w Lublinie, Bydgoszczy, Łodzi.
W 2014 roku z polskich lotnisk odleciało 25 mln pasażerów, a w 2023 roku 45 mln. Za kolejne 10 lat będzie to prawdopodobnie około 65 mln. Lotnisko Centralnego Portu Komunikacyjnego jest planowane z myślą o odprawianiu 40 mln pasażerów rocznie. Pasażerów wystarczy więc i na CPK jak i lotniska regionalne. Nie ma potrzeby ich likwidacji ponieważ transport lotniczy ciągle się rozwija.
W połowie września 2023 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego wraz z ekspertami z Uniwersytetu Gdańskiego przedstawił prognozy, z których wynika, że ruch lotniczy w Polsce podwoi się do 2040 roku. Oznacza to, że budowa lotniska CPK jest konieczna, a przy tym wszystkie lotniska w Polsce muszą się poważnie rozbudować. W 2023 roku rozbudowę planowały lotniska m.in. we Wrocławiu, Katowicach czy w Krakowie.
Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje, że tylko na lotniskach Aglomeracji Warszawskiej ruch pasażerski w najbliższych latach ma wzrosnąć z 17,5 mln w 2022 roku do 30,5 mln w 2030 roku i dalej do 38,8 mln pasażerów odprawionych w 2035 roku. Każda z tych wspomnianych analiz wskazuje, że niezbędna jest nie tylko budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale też rozbudowa lotnisk regionalnych.
Sytuacja podobnie wygląda w Europie. W Wielkiej Brytanii porty regionalne obsługują 60% ruchu, a główny hub – 40%. Podobnie rozkładają się proporcje we Francji.