Bądź inteligentnym kierowcą. To patriotyczne!

– Nie trąb w korku, nie pomoże to w jego rozładowaniu.

– Używaj kierunkowskazów.

– Patrz w lusterka.

– Przepuść ludzi na pasach. Po wyjściu z samochodu też będziesz pieszym.

Jazda na zakładkęJedną  z metod usprawnienia ruchu w miejscach zwężenia drogi jest zasada jazdy „na suwak” („zakładkę„.) Metoda ta jest z powodzeniem stosowana od lat w wielu krajach. Chodzi o to, żeby dojeżdżać do zwężenia wszystkimi pasami ruchu (bo od tego one właśnie są, ażeby nimi do końca jechać), a następnie wpuszczać się nawzajem po jednym aucie z każdego pasa. Stosowanie tej zasady przez wszystkich kierowców znacznie usprawnia ruch, skraca kolejkę oczekujących, co zmniejsza korki.

Wśród kierowców (szczególnie samochodów ciężarowych) panuje przekonanie, że jazda do końca pod same barierki jest „cwaniactwem drogowym”, przez co auta „uciekają” z kończących się pasów już kilkadziesiąt, a nawet kilkaset metrów przed ich końcem. To powoduje wydłużenie korka. Jazda na zakładkę jest jednak jak najbardziej słusznym zachowaniem – kierowcy powinni się w tym miejscu włączać do ruchu naprzemiennie.

Podobna zasada zalecana jest przy spotkaniu drogi głównej i podporządkowanej, jeśli na tej mniejszej występuje duże natężenie ruchu. Irytujące są czasem sytuacje, kiedy jeden „Samarytanin” robi miejsce na wjazd kilku lub kilkunastu pojazdów. „Wpuść” zatem jeden samochód – sam niewiele „stracisz”, a społeczeństwo, w którym żyjesz, zyska.

Dodaj komentarz